neděle 26. března 2017

Eko domácnost

Někdo k tomu dojde v době, kdy má děti, někdo ještě dřív, s někým se to nese od dětství, protože v tom vyrůstal, někdo k tomu nedojde nikdy...

Mluvím o ekologii. O tom, že člověk přemýšlí nad tím, co si "vpustí" do domu, co nakupuje, co jí, jak žije, co dává svým dětem...



Já se snažím o to, abychom žili v eko domácnosti. Nedělám to proto, že je to dnes děsně v módě a že se o tom všude píše. Vedla mě k tomu moje mamka, ve spoustě věcech jsem měla jasno ještě před narozením dítěte, ale spousta věcí mi taky docvakla až potom. Dnes můžu říct, že doma nemám klasické čistící prostředky, dítě skoro dva roky mělo látkovky, používáme skoro výhradně přírodní kosmetiku a s každým kouskem odpadu, který se dá vytřídit, poctivě dojdu do koše na to určený. Snažím se neplýtvat a nepodléhat konzumu.
 
Fascinuje mě, jak se dnes někteří velmi rádi pouštějí do těch, kteří to dělají jinak. Tímto článkem rozhodně nechci říct to, že ten, kdo to dělá jinak než já, to dělá špatně. Třeba ale někdo z vás po přečtení zjistí, že v tom zase není tolik práce žít šetrněji, tak, aby si člověk za pár let mohl říct, že udělal dost pro to, aby jeho děti jednou žili v prostředí, v jakém jsme mohli vyrůstat my a ne v prostředí zahlceném odpady a zamořeném chemií.

Nechci si tu hrát na osvícenou a radit, jak to dělat. Spíš vám chci dát konkrétní tipy na osvědčené značky, se kterými to jde dělat líp.


CO JÍME?
Jíme všechno to, co máme rádi a co nám chutná. Jíme na kila ořechy, semínka, ovoce a zeleninu. Většinu základních potravin nakupuju jen ve zdravé výživě, bílou mouku už vůbec nepoužívám, bílý cukr se u nás už několik měsíců nevyskytuje. Dnes je to týden, co jsem ze stravy vyřadila všechny mléčné produkty. Týden jsem fakt ani jednou nejedla jogurt, máslo, sýr, nedala si plnotučný do kafe...A jde to, vlastně to jde úplně v pohodě.
 Občas se mě třeba babička zeptá, co vlastně vůbec jím. Jím toho spoustu.
Už si ale třeba nepamatuju, kdy jsem naposledy jedla nějakou běžně dostupnou čokoládovou tyčinku nebo oplatek. A je dost možný, že si to pěkných pár let nedopřeju, protože vůbec nemám potřebu jíst podobný "dobroty". Dítěti nabízím různý varianty a jí to, co ji chutná. Do ničeho ji nenutím. Má ráda maso, zatímco já ho jím spíš výjimečně a rostlinný mlíka ji třeba vůbec nechutnají.

 Nemám ale natolik pevnou vůli, abych si s radostí nedopřála pizzu, klasický čínský jídlo, který nám muž pravidelně vozí každej pátek a já se na to od rána těším. Protože to ale není často, špatný svědomí z toho nemám.

ČÍM UKLÍZÍM?
Postupem času jsem z domácnosti vyřadila všechny klasický čistící prostředky. Nejsou totiž potřeba. Stačí vám jen obyčejný ocet. Ocet se jen ohřeje, nalije do rozprašovače a je to ten nejlepší čistič všech dob. Savo, Fixinelu a další značky, který mě teď ani nenapadají, doma prostě nemáme.

CO SI OBLÍKÁME?
Nestydím se za to, že 90% mýho šatníku mám ze sekáče. Je pravda, že z dob před těhotenstvím mi ve skříni nezbylo skoro nic, snad jen pár šatů, nosím teď totiž o dvě konfekční velikosti menší oblečení. Vše jsem prodala nebo dala na charitu. Nejradši vybírám na vinted. cz, kde si nakupuju kalhoty, kabáty a bundy. 
Řídím se tím, že každá věc má svého kupce a proto, pokud mi něco delší dobu leží ve skříni, pošlu to dál. A tak je to pořád dokola...A to samý platí i o oblečení pro Áďu. 


V ČEM PERU?
Oblíbila jsem si značku YELLOW & BLUE, mám od nich prací gel a jsem s ním moc spokojená. Základem gelu je výtažek z mýdlových ořechů a pere skvěle, stejně jako klasika typu Ariel, Persil... 
Výhodou je i to, že ve zdravé výživě, kam chodíme nakupovat, stačí dojít s prázdným obalem a oni nám gel jen "dočepují", takže se pak doma nekupí další plasty navíc. Tato značka má celou řadu produktů od praní, mytí nádobí až po čistící prostředky.

A CO DĚTI?
Jak už jsem párkrát psala, Ádi jsem od narození dávala látkovky. Byla jsem pro to rozhodnutá už před narozením, i presto, že jsem to u nikoho v okolí neviděla. Jednou jsem narazila na jeden článek na toto téma a bylo rozhodnuto. Přišlo mi to tak logický a jednoduchý. Rodina mě podporovala a všichni se vždy kochali těmi krásnými vzory kalhotek.

 Nebudu si hrát na hrdinku, že jsem dítěti nikdy nedala papírovou plínku, to ne, těch jsme taky museli nakoupit ranec a navíc je má Áďa na noc doteď. Ale i v případě papírových plen to jde šetrněji k přírodě. Pokud vás to zajímá, mrkněte třeba na českou značku Mon Peri nebo třeba Bambo Nature.

Čím se liší tyto pleny od klasiky?
Jsou z přírodních materiálů, bez příměsí PVC, chloru, antioxidantů, latexu a ftalátů. Nezatěžujete přírodu, cenově jsou na tom skoro stejně jako běžně kupované značky. Mimochodem, věděli jste třeba, že proslulý Pampersky se testují na zvířatech?

 Zmíněné značky dělají i vlhčené ubrousky, které jsou na rozdíl od klasiky neparfémované, obsahují buď výtažek z aloe vera nebo mandlový olej. Ono ale úplně stačí si koupit pratelné ubrousky, my doma měli tyto od EONÉ, přírodní olej pro přípravu emulze, stačí to nalít do rozprašovače a mate vystaráno. Ubrousky stačí skladovat v kyblíku spolu s plenami, vyprat, za chvíli jsou suché a můžete je používat dál a dál.

KOSMETIKA
Pro Adelínu používám výhradně přírodní kosmetiku, mám moc ráda Nobilis nebo Eoné.


 U sebe hledám. Zkouším a pátrám. Mám ráda Havlíkovu apotéku, Saloos (psala jsem o tom TADY a TADY), nedávno jsem vyhodila všechny klasický šampóny značek Schauma, Avon a objevila konečně svýho favorita, článek pro vás už připravuju.

Používám jen přírodní deodoranty, toto je můj oblíbenec, najdete ho TADY, voní božsky!



Lidi, co mě znají osobně, ví, že nejsem nějaká střelená eko-bio matka, co by doma zakázala televizi a jedla jen děsně zdravý věci. To ne. 

A nechci nikoho do ničeho nutit. Moje dítě ochutnalo ve svým životě vše, co ochutnat chtělo. Můj muž si nakupuje to, co mu vyhovuje. Nedávno mi říkal, že se v práci bavili o úklidu a on se nějak zmínil, že doma nemáme klasický prací prášek, ani čistící prostředky...Řekl to jen tak mimochodem. A najednou se na něj prý tak divně podívali a komentovali to slovy "tyjo, a není to divný?"

Divný mi to nepřijde, přijde mi to naprosto normální a přirozený. A není vlastně náhodou, že se cítím a i vypadám mnohem líp, než v době, kdy jsem byla bezdětná a začala přemýšlet trochu jinak.

A věřím, že to, že v takovým prostředí Áďa vyrůstá, bude mít za následek to, že to nebude brát jako alternativu, ale jako naprosto přirozenou věc.

Hezkou neděli,
Z.

6 komentářů

  1. Hezky sepsano! Ja se take snazim, abych byla Roze dobrym vzorem. U nas doma se moc netridilo, ale meli jsme kompost a slepice, nic se nevyhazovalo zbytecne pokud by to mohlo mit dalsi vyuziti (coz je ne vzdy pozitivem :). A rozhodne jsme nebyli konzumni. Ale za to mamka hodne dba na hygienu a ma k tomu miliony propriet. Ja si k cisteni octem hledam cestu, stale mam jeste nejaky pripravky na wc nebo troubu. Ale v latkovkach jedem, v prirodni kosmetice taky a co bude pro me velika vyzva bude vzdat se sladkeho, cokoladicek a jinych nezdravych pochoutek, zatim se vymlouvam, ze tomu jeste nerozumi :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Hani. Áďa je ve věku, že si sama řekne, že má na něco chuť, vyškrábe se na linku a sama si vybírá v šuflíku s dobrotama. Kdybych tam měla tyto věci, tak bych tomu nezabránila. A stačí mi, když jsme někde dýl s rodinou, třeba teď když jsme byli na horách, všichni jí cpou takovou tu klasiku plnou cukru, můžu 100x říct, že to nejíme a pak si to stejně vzala. Po týdnu se jí začaly dělat pupínky na obličeji, po návratu domů zmizely...
      Jinak přípravek na troubu jsem snad v životě doma neměla, to drhnu normálně vodou, jarem a drátěnkou a záchod octem a úplně v pohodě.

      Vymazat
  2. Zuzi, ty seš opravdu studnice informací :-) Moc děkuji za tento inspirativní článek. Díky tobě nemusím ztrácet čas brouzdáním po internetu a můžu jít rovnou najisto :-) Všechno mě zajímá, takže hltám jako divá! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani, jsem ráda, že byl článek užitečný :-)

      Vymazat
  3. Ahoj Zuzi,
    super článek... já jsem se vlastně díky Tobě dostala k tomu obchůdku se zdravou výživou, dříve jsem to řešila různými eshopy, stálo to víc peněz i za poštovné... teď si děláme pravidelně výlet, někdy si nechám něco dovézt a jsem nadšená, především tím pracím gelem z mýdlových ořechů... na ty klasické přípravky jsem byla vždycky citlivější, tak jsem dlouho používala woolite, který jsem ředila... teď jsem nadšená! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Peti, já tam pravidelně nechávám majlant, mám ten obchod moc ráda :-) Nakupuju tam vše, od jídla přes kosmetiku až po prostředky do domácnost. Stavujeme se tam vždy, když jsme v Ž., mají tam i výborný kafe a v létě skvělou točenou zmzrku :-)

      Vymazat

Latest Instagrams

© U nás doma. Design by Fearne.